office@nazp.bg Follow Us

Потребителски истории: рекламация на продукт

8 Юли 2019

Този месец ви запознахме с новата ни рубрика, в която ви разказваме реални случаи на потребители, как им помагаме и какъв е развоят на техните истории.

Следващата история, която ще ви споделим, е доста типична и сме сигурни, че се е случвала на голяма част от вас. Преди месец ни потърси г-жа Атанасова от гр. София. Дамата си закупила чифт обувки на цена от 37 лв. от известна търговска марка. Като почти всеки бранд, въпросната верига дава 1 месец гаранция на обувките. Точно три дни по-късно, дамата излиза с обувките и те буквално се разпадат - подметката се отделя от обувката. На петия ден г-жа Атанасова отива до магазина, за да направи рекламация на обувките и да поиска замяна или възстановяване на сумата. В магазина ѝ отвръщат, че могат само да вземат обувките, да ги изпратят в сервиз и да ѝ ги върнат отново след 30 дни - тоест след изтичане на гаранцията. След разговора с персонала на магазина, г-жа Атанасова се обърна към нас.

Това не е първият път, в който потребител решава да се свърже с нас, заради подобна ситуация. Това, което ние обяснихме на дамата беше, че всяка стока трябва да съответства на това, което е видяла преди покупката. Ако се появи несъответствие в първите 6 месеца след покупката на стоката, се счита, че дефектът е съществувал при самото доставяне, освен ако търговецът не докаже обратното. Тук тежестта да се докаже това, пада върху търговеца. Важно е да се отбележи, че потребителят не дължи никакви разходи по рекламацията, включително и разходи за транспорт до магазин на търговеца.

Ако обаче дефектът е установен след 6 месеца от закупуване на стоката тежестта това да бъде доказано пада върху потребителя. Търговецът е длъжен да отстрани дефекта, но само ако потребителят е доказал, че същия е в следствие от експлоатацията на стоката. След като потребителят предяви рекламация търговецът е длъжен в разумно време, отчитайки спецификата и потребността на потребителя и в срок от 1 месец да отстрани дефекта по стоката или да я замени с нова и времето, в което стоката е престояла в сервиза да удължи гаранционния срок със същия период. Ако търговецът не може да отстрани несъответствието и не може да замени стоката прави отбив от цената, ако потребителя не го приеме е длъжен да възстанови получената цена.

След като обяснихме подробно на г-жа Атанасова какви са нейните права като потребител и как да постъпи във въпросната ситуация, тя ни писа за обратна връзка и за това, че проблемът ѝ е бил разрешен. В магазина са и възстановили сумата за обувките и историята отново имаше щастлив край. Не при всеки обаче, историята завършва красиво, за това е важно потребителите да са запознати с правата си и да знаят как да се борят за тях.  

Назад




Проект: Нов шанс за всеки в СДРУЖЕНИЕ "НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ", Договор № BG05M9OP001-2.010-0599-C01

Главна цел: улесняване на достъпа до заетост и осигуряване на подкрепа за социално включване на 26 лица от уязвими групи на пазара на труда, хора с увреждания и други социално изключени лица.

Бенефициент: СДРУЖЕНИЕ "НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ"

Обща стойност: 298 783.97 лв., от които 253 966.37 лв. европейско и 44 817.60 лв. национално съфинансиране

Начална дата: 01.07.2018         Крайна дата: 01.11.2019



Този уебсайт използва "бисквитки". Използвайки уеб сайта, вие приемате използването на "бисквитки" Политиката за използване на бисквитките. Приемам