office@nazp.bg Follow Us

НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ОТЪЖДЕСТВЯВАТ СЪОБЩЕНИЯТА ЗА НАМАЛЕНИЯ И НАМАЛЕНИЕТО НА ЦЕНИТЕ!

23 Ноември 2018

Когато става въпрос за кампании като „Черния петък“, ние трябва да говорим за няколко неща. Голяма част от потребителите живеят с нагласата и очакваното, че на този ден ще намерят подходящите стоки на по-ниски цени. Търговците масово правят намаления и този ден е по-различен от останалите дни, защото в него стават средно най-много сделки в годината. Това е една практика, която в последните години се налага и у нас. 

Трябва да отчетем и факта, че голяма част от потребителите предварително са формирали свои очаквания за евентуална покупка на определена стока на по-ниска цена, от която имат потребност, но не са имали икономическата възможност да я придобият. Много от тях следят цените на стоките за бяла и черна техника, на стоките за дома и ако в този ден намалението на цената е по джоба им, то стават сделки. 

Този ден както е еднакъв, така е и различен! За него имаме съобщения за намаления, но тези намаления са предварително очаквани от потребителя, което е различно от всичко друго до този момент и много търговци правят тези намаления. Безспорно, когато имаме повече сделки, имаме риск от нарушения и измами. 

Имаме много ясна и точна формулировка в закона при какви условия се прави съобщението за намаление, но за съжаление тя се чете неправилно. Много често се отъждествяват съобщенията за намаления и намалението на цените. Когато бъде изписано, че една цена ще бъде намалена то трябва да бъде спазено условието, че тя трябва да бъде прилагана поне един месец преди това – константно. Но намалението на цената на една стока от търговеца може да бъде правено всеки ден, и по няколко пъти на ден. 

Важно е цената да бъде обявена.  Самото съобщение за намаление е способ за привличане на потребителя, като съществува регламент за неговото прилагане. 

За съжаление на нашия пазар контролният орган няма механизъм, с който да гарантира, че съобщенията за намаления са прилигани коректно и то в частта, че цената, за която е написано съобщението, е прилагана един месец преди самото съобщение.

На територията на страната масово се наблюдава, в продължение на месеци и дори на години, едно и също текстово съобщение за намаление стои по витрините на търговските обекти, а според Закона за защита на потребителите то не трябва да е по-дълго от един месец. 

И като изключим „Черния петък” и сезонните разпродажби, основно зимни и летни, всяко едно съобщение през останалия период от време трябва да ни бъде предупреждение, че този търговец ще се опита да ни продаде нещо, което е отхвърлено и  не е прието от пазара. Всеки един търговец би желал да продаде своята стока на колкото се може по-висока цена, а когато прави съобщение за намаление извън посочените по-горе периоди, то най-вероятно е закупил неконкурентна стока за пазара, която е непродаваема или не притежава необходимите качества и свойства, формирани предварително у потребителя, или пък е закупил от производителя дефектна стока и иска по някакъв начин да се отърве от нея.   Също така,  може и да иска да притъпи нашето внимание и да продаде стоката на по-висока цена от съседните търговски обекти, привличайки ни със съобщение за намаление. 

В заключение нека да напомним още веднъж, че търговецът може да променя цената свободно! Но когато поставя съобщение за намаление, то трябва да бъде обявено поне един месец след като една цена е била прилагана без промяна, като то не може да бъде по-кратко от един ден и по-дълго от един месец. А колко точно ще бъде намалението е изцяло по волята на търговеца. 

Но едно съобщение за намаление на цената не ни гарантира, че същата стока може да бъде намерена в друг търговски обект и то без съобщение за намаление на по-ниска цена. 

За днешния „Черен петък” съветваме да не се пазарува от сайтове, които са непознати за нас и с които не сме работили до момента. Съобщение за намаление над 30% създава предпоставка да си помислим разумно, че търговецът не ни прави подарък, а просто се опитва да ни принуди да купим ненужна стока.

Най-големите измами очакваме в ценовия сегмент между 10 и 20 лв. или около тях, защото това са сделки, в които встъпва обикновено социално слабият потребител и в последствие той нито има социалния контакт, нито икономическия ресурс, за да предяви рекламация с успешен край, за стока, закупена с измама и връщане на средствата.

Ние, като потребители, трябва да знаем, че когато парите са у нас, сме в силна позиция. Но когато попаднат в търговеца, а сме получили стока менте е много трудно да се освободим от стоката и да си получим обратно парите. 

Ако днес не си закупим стока, към която е имало съобщение за намаление, не трябва да се разочароваме, защото винаги ще има втори шанс, тъй като стоките, за които се правят съобщения за намаление не са онези, които са най-актуални за пазарния момент. 


Назад




Проект: Нов шанс за всеки в СДРУЖЕНИЕ "НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ", Договор № BG05M9OP001-2.010-0599-C01

Главна цел: улесняване на достъпа до заетост и осигуряване на подкрепа за социално включване на 26 лица от уязвими групи на пазара на труда, хора с увреждания и други социално изключени лица.

Бенефициент: СДРУЖЕНИЕ "НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ"

Обща стойност: 298 783.97 лв., от които 253 966.37 лв. европейско и 44 817.60 лв. национално съфинансиране

Начална дата: 01.07.2018         Крайна дата: 01.11.2019



Този уебсайт използва "бисквитки". Използвайки уеб сайта, вие приемате използването на "бисквитки" Политиката за използване на бисквитките. Приемам