Какво са законова и търговска гаранцията и как се предявява рекламация
7 Януари 2019
Голям процент от българските потребители не са запознати с понятията търговска и законова гаранция. На артикулите предлагани от търговците се споменава за гаранция (един месец, три месеца и т.н.), която е определена от тях - търговска гаранция. А за законовата гаранцията от 2 г. , често не се споменава, потребителят не знае за нея и не си търси правата. За това ще се опитаме да внесем повече яснота относно правото на потребителя да предявява рекламация.
Какво е законова гаранция?
Законовата гаранция осигурява ефективна защита на потребителите по силата на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Всеки продавач е задължен в рамките на две години от доставянето на стоката да гарантира, че е продал продукт, който съответства на договора за продажба.
Важно е да знаете, че търговската гаранция обхваща всяка една покупка на потребителска стока и представлява гаранция за съответствие на потребителската стока с договора за продажба.
През този двугодишен период продавачът носи отговорност за всяко несъответствие или дефект, което потребителят установи у продукта. След което при наличие на такъв недостатък продавачът е длъжен да приведе стоката в изправност, а вие не трябва да плащате за поправка или нов продукт. Ако дефектът се прояви през първите шест месеца, се счита, че несъответствието е съществувало още при доставката, което допълнително ни помага като потребители.
Какво е търговска гаранция?
Тя не е задължителна при продажба на даден продукт. Важно е да знаете, че търговската гаранция не може да отметни или замести законовата! Единствено я допълва и разширява.
Търговската гаранция трябва да съдържа описание на правата на потребителите, произтичащи от законовата гаранция, конкретния времеви период и описание на предоставяните от търговеца гаранции.
Важно е да знаете, че тя е обвързана с изпълнението на определени условия от страна на потребителя, които крият допълнителни разходи за него и като цяло наподобява застрахователната полица и премия. За това четете внимателно, какво подписвате!
Как да предявяваме рекламация?
Имаме право да предявим рекламация на основание законовата и евентуално търговската гаранция, с която е защитена покупката на потребителска стока.
С рекламацията информираме търговеца, че закупената стока не съответства на договора за продажба и според гаранцията, с която е защитена (законова или търговска - изборът е наш), може да претендираме за:
Възстановяване на заплатената сума
Подмяна на продукта с нов
Намаление от цената
Безплатно извършване на ремонт
При всякакви въпроси по темата, пишете ни на office@nazp.bg