Какво представляват неравноправните договорни взаимоотношения с търговец
14 Март 2019
При покупката на продукт или услуга от даден търговец, за да бъде легална продажбата, се сключва договор. Това правило важи независимо дали говорим за членство в спортен клуб, кредит, онлайн поръчка, ипотека за дома ви или пазаруване в супермаркет.
Важно е да знаете, че съгласно правото на ЕС, стандартните договорни условия, използвани от търговците, трябва да са справедливи и за двете страни. Договорът не трябва да създава дисбаланс между вашите права и задължения като потребител и правата и задълженията на продавачите и доставчиците. Договорните условия трябва да са написани на прост и разбираем език. Всички неясноти ще бъдат тълкувани във ваша полза.
Наблюдаваме липса на такъв баланс при голям процент от договорите с мобилни оператори, сметки за ток, вода и парно.
Ето някои чести практики, при които договорните условия могат да бъдат счетени за неравноправни съгласно правилата на ЕС:
1. Обезщетение, ако търговецът не достави дадена стока или услуга
2. Клауза, освобождаваща търговеца от задължение да предостави услугата
3. Едностранно обезщетение за анулиране
4. Прекомерно обезщетение
5. Едностранно анулиране
6. Анулиране с кратко предизвестие
7. Автоматично удължаване на срочни договори
8. Скрити условия
9. Едностранни промени в договора
10. Едностранни промени в продукта или услугата
11. Промени в цените
12. Едностранно тълкуване на договора
13. Неспазване на изявления, направени от служители на търговеца
14. Едностранно спазване на задължения
15. Прехвърляне на договори към други търговци при по-неблагоприятни условия
16. Ограничени права за правни действия